Перед вами одне з типових і насправді надто важливих запитань, з якими звертаються читачі до нашого ресурсу. Важливе воно й тим, що відображає відсутність розуміння в багатьох учасників ОСББ того простого факту, що ніхто не зобов’язаний працювати на благо співвласників багатоквартирного будинку задарма. Ми хочемо запропонувати вам альтернативний погляд на ситуацію. Але — про все по черзі…

 

Точна відповідь на винесене в заголовку запитання залежить від багатьох факторів. На практиці випадки, коли голова ОСББ виконує свої функції безплатно, говорячи термінами, на так званих «громадських» або «добровільних» засадах, справді дуже поширені.

Свого часу ми вже порушували тему роботи голови ОСББ на громадських засадах на сторінках нашого ресурсу. Однак нині ми знову повертаємося до цього питання для того, аби ще раз обговорити законність праці голів правління ОСББ без оплати праці.

Законодавчий базис

Класична схема обрання на посаду голови ОСББ є такою: загальні збори співвласників багатоквартирного будинку обирають членів правління ОСББ, а ті з-поміж них — голову правління ОСББ (п. 16 р. ІІІ Типового статуту ОСББ1). Визначення розміру матеріального й іншого заохочення голови та членів правління є виключною компетенцією загальних зборів співвласників (ст. 10 Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 р. № 2866-III, далі — Закон про ОСББ). Тож виглядає, ніби той факт, що діяльність голови ОСББ буде безоплатною, теж таки мають зафіксувати загальні збори співвласників.

Насправді ж усе не так однозначно, і ми дозволимо собі в профілактичних цілях висловити думку про те, що голова ОСББ не повинен працювати без оплати праці. Ось погляньте…

Згідно зі ст. 12 Закону про ОСББ, об’єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком і може змінити його в порядку, установленому законом і статутом об’єднання. Водночас законодавство допускає, що управління багатоквартирним будинком об’єднання може здійснювати:

  • безпосередньо ОСББ — через свої органи управління: загальні збори співвласників, правління ОСББ, ревізійну комісію об’єднання;
  • управитель, якому за договором передано функції з управління багатоквартирним будинком (повністю або частково);
  • асоціація ОСББ, якій передано всі або частково функції з управління багатоквартирним будинком.

Звісно ж, рівень робочого навантаження на голову ОСББ і членів правління залежатиме від зробленого співвласниками будинку вибору щодо виду управління. Це перше важливе твердження.

У ч. 20 ст. 10 Закону про ОСББ наведено доволі великий перелік повноважень правління ОСББ, у т.ч.:

  • підготовка кошторису, балансу об’єднання та річного звіту;
  • здійснення контролю за своєчасною сплатою співвласниками внесків і платежів та вжиття заходів щодо стягнення заборгованості згідно із законодавством;
  • розпорядження коштами об’єднання відповідно до затвердженого загальними зборами об’єднання кошторису тощо.

Про обов’язки голови правління ОСББ у Законі про ОСББ не мовиться, але такі обов’язки є в Типовому статуті ОСББ (п. 16 р. ІІІ Типового статуту ОСББ).

Так, голова правління ОСББ:

  • організовує роботу правління;
  • видає накази й надає розпорядження, обов’язкові для виконання всіма працівниками об’єднання;
  • діє без доручення від імені об’єднання відповідно до рішень загальних зборів і правління об’єднання;
  • розпоряджається коштами об’єднання згідно із затвердженим кошторисом;
  • підписує від імені об’єднання всі договори, укладені в межах компетенції об’єднання чи правління;
  • підписує статистичну, фінансову й податкову звітності;
  • підписує всі платіжно-розрахункові документи;
  • підписує від імені об’єднання позовні заяви до суду.

Двома словами — працює багато. До того ж це не виключний перелік обов’язків голови правління ОСББ — їх повний перелік визначають на загальних зборах співвласників багатоквартирного будинку.

І ось тут ми змушені згадати про абз. 9 ч. 9 ст. 10 Закону про ОСББ, за якою дослівно сказано, що до виключної компетенції загальних зборів ОСББ належить:

«визначення розміру матеріального та іншого заохочення голови та членів правління».

Якщо прискіпливо віднестися до цієї норми, то насправді треба визнати, що вона не передбачає безоплатної роботи голови правління ОСББ. Навпаки — по суті тут ідеться про те, що матеріальне заохочення голови та членів правління є обов’язковим і що загальні збори обов’язково його мають установити.

Певна річ, буквоїди, напевне, зауважать, що збори можуть установити розмір винагороди в розмірі 0 грн, і так формально вони виконають норми Закону про ОСББ. Але кого ми хочемо обманути? Із процитованої норми можна зробити висновок, що «0» неприпустимий. Зрештою, навіщо голові ОСББ безоплатно брати на свої плечі тягар відповідальності за якість життя інших співвласників? Питання полишимо без відповіді.

Як аргумент, чому голові правління ОСББ можна працювати на громадських засадах, експерти і юристи часто вказують на те, що ОСББ є юридичною особою, котра створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, передбачених Законом про ОСББ. Тому на ОСББ не поширюються норми ч. 3 ст. 65 Господарського кодексу України (далі ― ГКУ), які зобов’язують призначати (обирати) керівника підприємства й вважають, що він є посадовою особою. Відверто кажучи, це такий собі аргумент — слабенький. Ні про що. Норма стосується підприємств — ну то й що? Що це змінює для ОСББ?

Думки та чергові сумніви в можливості бути головою правління ОСББ без зарплати ми також висловили в матеріалі, присвяченому виконанню головою ОСББ одночасно ще й функції головного бухгалтера. Там ми пояснили, що виконання таких функцій (тобто робота за сумісництвом) пов’язане з оформленням трудових відносин за посадою голови ОСББ.

Зрозуміло, що на тлі певної нечіткості й виникає бажання не платити голові ОСББ ані копійки. Погодитися на таке рішення, мабуть, можна лише у 2-х випадках (говоримо про економічну доцільність):

  1. коли прийнято рішення про передання управління будинком «на сторону», а отже — завантаженість правління та голови буде мінімальним;
  2.  коли необхідно запускати діяльність ОСББ, а співвласники ще жодним чином не визначаться з розміром винагороди голові правління ОСББ і розмірами внесків, які потрібно зробити. Простіше кажучи, коли на початку діяльності ОСББ банально немає грошей.

Знову ж таки все це не може доводити законність невиплати зарплати, але аргументом для мук совісті може стати.

Якщо ж на загальних зборах одразу прийнято рішення виплачувати матеріальне заохочення (зарплату) голові правління ОСББ, то це вже однозначно площина трудових відносин — з моменту початку виконання ним обов’язків голови правління ОСББ.

А якщо дуже хочеться не платити нічого?

Така практика насправді є, і від цього нікуди не подітися. Усе ж тут не радимо забувати про економічну доцільність, згадану вище. Хоча потенційні штрафи за неоформленого працівника (а це 30 мінзарплат) можуть надовго відбити бажання порушувати трудове законодавство.

Проте маємо визнати той факт, що на практиці дійсно багато голів ОСББ працюють без отримання винагороди.

Як все відбувається зазвичай? Щойно проходить реєстрація ОСББ, голова ОСББ тут же видає наказ про початок виконання обов’язків голови ОСББ. Але чи потрібно направляти до фіскального органу повідомлення про прийняття на роботу? Усе залежить від того, чи справді відбулось укладення трудового договору. Якщо так, то повідомлення слід направити. Від відповіді також залежить, чи не час нараховувати зарплату й сплачувати з неї податки та внески.

Як ми вже мовили, рішення, платити чи не платити голові ОСББ, залежить від декількох факторів:

  • чи є в ОСББ гроші (тобто є домовленість про сплату внесків і платежів співвласниками) і чи дійшли співвласники розуміння щодо розміру винагороди голові ОСББ;
  • наскільки завантажений голова роботою стосовно утримання будинку (тобто, чи не передали цю функцію на сторону);

Про те, що голова ОСББ не завантажений роботою, можна говорити, коли будинок передано в управління до асоціації ОСББ, збори співвласників ухвалили рішення про укладення договору з управителем будинку (підприємцем або юрособою), не затверджено розмір внесків на утримання будинку тощо.

Якщо ж є рішення зборів, що управління ОСББ здійснюватимуть статутні органи ОСББ і вони ж забезпечуватимуть самостійно управління будинком, затверджено розмір внесків на утримання будинку та зборами прийнято рішення про встановлення плати й винагороди голові ОСББ, то тут усе ж варто замислитися про виникнення трудових відносин.

Насправді йдеться про своєрідну гру на межі фолу. Адже треба надто уважно ставитися до наказів, які приймаються та підписуватимуться таким «головою на громадських засадах».

Особливо це важливо в момент, коли голова розпочинає виконання обов’язків голови ОСББ. Зовсім без наявності наказу не обійтися, тому треба скласти його так, аби жодних ознак трудових відносин між головою й ОСББ не спостерігалося. Наприклад, жодних «приступаю до виконання роботи» або «наказ про початок роботи»… Краще писати щось на кшталт того, як ми зазначили в зразку.

Зразок

ОСББ «Городок»

Наказ

від 10.02.2017 р. м. Київ № 1

Про початок виконання обов’язків голови ОСББ

на громадських засадах

Я, Сірко Василь Іванович, із 10 лютого 2017 року розпочинаю виконувати на громадських засадах обов’язки голови правління ОСББ «Городок» відповідно до рішення, ухваленого загальними зборами співвласників ОСББ «Городок».

Підстава: Протокол загальних зборів ОСББ «Городок» від 09.10.2017 р. № 1.

Голова правління ОСББ «Городок» Сірко Сірко В.І.

Звісно, якщо на загальних зборах усе ж ухвалять рішення про встановлення щомісячної плати за виконання обов’язків голови правління ОСББ, то доцільним буде переоформити відносини в трудовий договір і перевидати наказ. Тоді й фіскальні органи потрібно повідомити про прийняття такого голови на роботу — одразу після прийняття відповідного рішення загальними зборами.

Насправді ж в описаній та поширеній практиці є чимало інших ризиків. Так, наявність запису в держреєстрі про те, що керівником ОСББ є голова правління ОСББ із указівкою прізвища — це вже сам по собі доказ наявності трудових відносин. Тому наша рекомендація зводиться до того, щоб зменшити випадки, коли трудові відносини не оформлені. Адже логічно, що голова — це людина наймана і є працівником юрособи, хай це ОСББ. А тому останній має отримувати зарплату. А за потреби виплатити штраф за допуск працівника до фактичної роботи без повідомлення органів фіскальної служби, скидатися все одно доведеться всім будинком.

Отже, зборам співвласників ми рекомендуємо насамперед оперативно вирішити, хто управляє ОСББ, — управитель чи це все-таки робитиме правління ОСББ/голова правління. Якщо останній, тоді немає сенсу та змісту чекати на претензії чи, ще гірше, на штрафи — краще відразу визначатися із сумою винагороди та врахувати її під час установлення суми внесків і платежів, які сплачуватимуть співвласники багатоквартирного будинку.

До речі, останнім часом ми помічаємо тенденцію в запитаннях, які отримуємо, про те, що голови ОСББ звільняються з управлінських посад. Це нормальна й, мабуть, правильна тенденція, бо безоплатно працювати на користь усіх жильців ніхто не зобов’язує. Переконані, що мешканців, які розумітимуть залежність якості умов їхнього життя від оплати праці (читай — зацікавленості) голови ОСББ, ставатиме все більше.

Петро Кричун,
CFO групи компаній, податковий консультант, віце-президент ФПБАУ, к.е.н, МВА

1 Затверджено наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 27.08.2003 р. № 141 (у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.09.2015 р. № 238).