В ОСББ доволі часто виникають запитання щодо необхідності складання та затвердження штатного розпису. Адже типової форми штатного розпису й прямої вказівки стосовно його затвердження неможливо знайти. Тож з’ясуймо, навіщо ОСББ потрібен штатний розпис

Незважаючи на те що прямої вказівки щодо затвердження штатного розпису немає, аналіз нормативно-правового законодавства вказує на те, що всі роботодавці повинні затверджувати  штатний розпис. Пояснімо, чому це так і де про це зазначено.

По-перше, ст. 64 Господарського кодексу України (далі — ГКУ) указує, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, установлює чисельність працівників і штатний розпис. Однак ані нормативного визначення штатного розпису, ані затвердженої форми не існує.

Але з наведеної вище норми зрозуміло, що організаційна структура, найменування структурних підрозділів і посад (професій) та їх кількість і  є вхідними даними для складання штатного розпису.

Штатний розпис можна назвати організаційним документом, у якому визначаються перелік посад (професій), кількість штатних одиниць, розмір посадових окладів, надбавок і доплат, передбачених системою оплати праці.

Отже штатний розпис допоможе насамперед визначитися з плановим фондом оплати труда.

По-друге, у штатному розписі вказується найменування посади згідно з Класифікатором професій ДК 003:2010, затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 р. № 327 (далі ― ДК 003:2010).

Таким чином, у штатному розписі, наказі про прийняття на роботу, трудовій книжці й інших кадрових документах має бути однакове найменування посади (професії) відповідно до ДК 003:2010.

По-третє, штатний розпис використовується для визначення конкретних розмірів посадових окладів (тарифних ставок) за конкретною посадою, а також у разі прийняття нових працівників на роботу чи при переведенні на іншу посаду.

По-четверте, штатний розпис потрібен під час складання статистичної та іншої звітності, у якій використовується показник штатної чисельності.

Мінсоцполітики в листі від 21.11.2016 р. № 5907/0/10-16/06 указує, що норми законодавства про працю поширюються на всіх роботодавців, включаючи фізосіб-підприємців, наголошуючи:

  • складання штатного розпису є необхідним у роботі з персоналом;
  • на підставі штатного розпису приймаються рішення, зокрема, про прийняття, переведення працівників на іншу роботу, установлення посадового окладу, тарифної ставки (окладу) конкретному працівникові;
  • наявність штатного розпису є гарантією забезпечення прав працівників на працю, захист від незаконного звільнення та оплату праці.

Отже, ОСББ як юрособа та роботодавець зобов’язане складати й затверджувати штатний розпис. Цей документ знадобиться й під час затвердження кошторису ОСББ на загальних зборах співвласників (абз. 5 ч. 9 ст. 10 Закону  України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 р.  № 2866-III).

Зважаючи на викладене вище, штатний розпис можна назвати організаційно-кадровим документом, який надає працівникам певні трудові гарантії в оплаті праці. Тому цей документ потрапляє до переліку документів, які вправі перевіряти інспектори Держпраці. Тож існує чималий ризик, що в разі відсутності штатного розпису інспектор праці може розцінити це як порушення законодавства про працю.

У випадку неналежного забезпечення трудових гарантій працівників (у т.ч. і через відсутність штатного розпису) може загрожувати:

  • адмінштраф згідно із ч. 1 ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення— у розмірі від 510 до 1700 грн;
  • фінансовий штраф згідно з абз. 8 ч. 2 ст. 265 Кодексу законів про працю України — у розмірі мінзарплати (у 2017 році — 3200 грн).

Таким чином, ОСББ, як і інші роботодавці, має розробити й затвердити штатний розпис. Адже цей документ необхідний для роботи, він обов’язково повинен бути затверджений головою ОСББ у межах кошторисних призначень на оплату праці.

Світлана ЛІСТРОВА,

бухгалтер-експерт