Коментує юрист Лаврентій Царук в програмі «Сніданок з 1+1» телеканалу «1+1»

Законопроект 1581-д

«…По новинам я прочитав, що це буде реформа житлово-комунальна, і будуть скасовані монополії, відкриється ринок, і саме з таким настроєм я відкривав цей законопроект. На жаль, це – не реформа. Бо реформа – це щось нове взамін старого. А закон про житлово-комунальні послуги він вже був багато років. І фактично це взятий закон, основні статті перенесені в новий закон і дописані конкретні речі.»

Головні зміни, які вразили

«Їх тут багато.  Люди багато обговорюють пеню, яку доведеться платити за прострочену комуналку. Вона невелика – це поки що 3,6% в рік. Це небагато. Тому що реальний ріст цін набагато вищий. Але можна бути впевненими, що їх ще будуть піднімати. Це просто для того, щоб люди звикли платити, тому я не радив би розслаблятися і все-таки знати, що пеню нам встановили.

А от відповідальності постачальників ніякої, на жаль, нема. Фактично протягнута індульгенція постачальників за холодні батареї. Відтепер вони можуть скрізь говорити, що у них аварія, ремонт, і на час ремонту ніякої відповідальності не несуть. Я вважаю, що це несправедливо, тому що постачальник – це підприємство, яке зобов’язується нам надавати послуги і вони повинні нести відповідальність. На жаль, цього немає.

Що стосується фіксації неякісних комунальних  послуг — існує складна процедура складання актів-претензій. Я сам особисто декілька разів складав. Це тривалий процес, але воно працювало. В новий закон процедура перенесена, але вона ще ускладнена. Там написано, що після того, як ти складаєш акт-претензію, ти рекомендованим листом направляєш його постачальнику, а це ж трішки іще треба заплатить. І вона, ця акт-претензія, вважається погодженою, якщо постачальник не надав жодної відповіді. Він надав відповідь – все, ти іди там в судах щось доводь.

Далі – зміна зони відповідальності. Дуже важливий момент. Якщо раніше постачальники тепла відповідали за температуру в нашому приміщенні (ви пам’ятаєте – 18, 20 градусів), то відтепер вони відповідають тільки за температуру теплоносія, який вони подають в мережу до прибудинкової території нашого будинку, а далі вони вже не відповідають. Тобто, вони подали до будинка гарячу воду, а далі батарея у нас в будинку холодна, але ти плати, як за гарячу»

Хто вирішуватиме питання ремонтів

«Закон пише так: відтепер всі питання ремонтів, що всередині наших прибудинкових територій, і наших будинків, наших мереж, ліфтів, всього, під’їздів, даху – це питання самих співвласників будинку. Вони самі повинні скидатися і вирішувати ці питання.»

Обов’язкові лічильники

Ще новини. Протягом декілька років встановлять всім поголовно лічильники – тобто, встановлять  в усі будинки лічильники і в усі приміщення, квартири — скрізь поставлять лічильники. Але не за рахунок постачальників, а написано, що за наш рахунок. Тобто, вони поставлять лічильники, а потім протягом декількох років буде така графа – компенсація за встановлений лічильник. І чим менше мешканцівів в будинку, тим більше треб абуде заплатити.

Відповідальність за неспівпрацю

Тепер за будь-яку твою неспівпрацю, несплату боргу іде відповідальність у вигляді припинення постачання комунальних послуг.

30 днів дається на те, щоб погасити борг. І якщо він не погашений, все відрізають, в тому числі водопостачання.

А якщо боргу немає, просто не пустили для перевірки лічильників – теж відрізають, поки не відновите доступ.

Правила такі. І нажаль,  я погоджуся з тим, що це гра в одні ворота. Нажаль, ми, споживачі, стояли десь поруч і наші ворота залишились незахищеними.»

Як будуть співіснувати постачальник, управлінська контора та споживач?

«Нам треба запам’ятати новий термін — «управитель». Раніше його не було, зараз цим законом він вводиться. Це фактично особа, яка керує будинком і від нашого імені буде вчиняти різноманітні важливі дії. Це може бути і фізична особа-підприємець, і відповідна компанія.

Також вводиться така професія –”управитель”. В вишах будуть навчати, як керувати будинком, як вирішувати питання мешканців. Управителя наймають або самі мешканці, якщо у них є консенсус в будинку, або якщо такого консенсусу немає, то його винаймає за конкурсом місцева влада.

Управлінські компанії – це ті самі жеки переформатовані. Вони будуть приймати участь у конкурсах, і якщо мешканці не будуть заперечувати, то колишні  жеки стануть новими управителями.»

Чи платимо ми управлінській конторі за те, що вони допомагають нам?

«Звичайно, є плата вона передбачена.

Взагалі тема нового закону  – за все треба платити. Вводиться ще термін «абонентська плата» помісячна, це буде окремий рядок.

Але ж який я знайшов єдиний  позитив. Єдине, що ми ждо цього часу не можемо перевіряти, з  чого складається цей тариф. Визначили нам орган, куди скаржитись. Це важливо. Не в жек, не в мерію, а в Держпродспоживслужбу (колишня Служба Захисту прав  споживачів). .. Як вони будуть це робити – добре чи погано – побачимо.

Що нам робити в цій ситуації? У нас 10 млн будинків. В Києві – 11 тис. будинків. І їм, мужновладцям, вдалося прийняти цей не зовсім добрий для нас закон. Це тому,  що нас там не було, ми не контролювали цей процес. В нас існує таке прислів’я «Моя хата скраю». Ще з радянських часів повелося, що наша відповідальність  – це наша квартира. Далі ми виходимо, і нас це не турбує.

В цьому законі чітко прописали, що наша відповідальність – це наша прибудинкова теріторія і все, що знаходиться всередині, і ми самі за все це повинні сплачувати. Тому потрібно виходити на сходові клітини, як би нам цього не хотілось, знайомитись зі своїми сусідами, вчитись з ними спілкуватись, тому що так, вони нам можуть не подобатись  як люди, у них багато вад, але у нас з вами тепер є спільна проблема – багато ділків, які зараз будуть приходити через конкурси, які будуть проводити місцеві ради, місцеві чиновники і нав’язувати нам послуги, за які треба буде платити. І якщо на цих конкурсах не буде наших представників від будинків, то можна зрозуміти, як ці конкурси будуть проходити. Є бізнесмен і ділок, вони якось домовляться. І крім послуг цього бізнесмена нам потрібно буде оплачувати і хабарі.

Важливість створення ОСББ

Що нам потрібно. У нас за цим законом залишилось право, його не відняли, на папері поки що, ще не в реальності, самим вирішувати долі наших будинків.

Для цього потрібно принаймні  (за цим законом) 50% всіх співвласників будинку.  Тобто нам треба навчитися домовлятися між собою, щоб спільно вирішувати ці питання. Для цього потрібно обов’язково створити ОСББ. Історія нашого народу доводить, що в потрібні моменти ми можемо якісно самоорганізуватися і відстоювати свої права. Зараз потрібно відстоювати свої права, але відстоювати в кабінетах, конкурсах, Кабінеті мммммммміністрів, будуть проводитись конкурсу по вибори цих компаній…. – все це потрібно, щоб були наші представники. Але як? Я зараз гадаю, що потрібно сусідам спілкуватись між собою, визначати саме гідних, самих порядних, формувати ОСББ, обирати голову правління, обирати в правління, і не треба лякатися цього, бо саме ОСББ не означає, що ми повинні через ОСББ керувати будинком. Це лише дає нам те,  що у нас є печатка діяти від імені будинку і голова, якого обрали люди.

У ОСББ функції так і залишились. Співвласники або можуть кожного разу по кожному питання збиратись і голосувати, а це не просто зробить, у нас такого ж досвіду нема – виходити, цивілізовано голосувати і вирішувати, сварки починаються. Або обирати ОСББ, і вже є особа, представник. Цього представника треба обирати, і щоб вони вже спілкувались між собою – і вже на міському рівні, міської ради, Кабінету Міністрів вирішували наші питання…

Протягом декількох років буде проходити виконання цього закону. Тому потрібно обрати активних людей, щоб вони від імені наших будинків відстоювали наші інтереси.. Тож потрібно самоорганізовуватись.»