В сучасних реаліях ведення бізнесу часто просторий світлий офіс замінюють відверто непристосованими приміщеннями. Але чи правильно це?

Створивши в своєму будинку ОСББ перед правлінням постає резонне питання де проводити збори правління, де створити робочі місця для Голови правління, управдому, бухгалтеру тощо.

Звісно все швидко вирішується, коли у будинку ще архітектори передбачили приміщення для управителя будинку. В іншому випадку часто доводиться для офісу ОСББ обирати і технічні приміщення будинку.

Та от такий підхід не зовсім прийнятний, особливо у випадку коли у об’єднання  є наймані працівники. Про це ми поговоримо в нашій консультації.

Згідно ст. 6 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 року  №2694-XII (далі – Закон №2694) умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.13 Закону №2694 роботодавець зобов’язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів.

Крім Закону №2694 вимоги до оформлення приміщень та робочих місць на підприємствах регулюються зокрема Правилами охорони праці під час експлуатації електронно-обчислювальних машин, затвердженими наказом Держгірпромнагляду від 26.03.2010 р. № 65.

Так площу приміщень, в яких розташовують персональні комп’ютери, визначають згідно з чинними нормативними документами з розрахунку на одне робоче місце, обладнане ПК:

  • площа – не менше 6,0 кв. м;
  • обсяг – не менше 20,0 куб. м, з урахуванням максимальної кількості осіб, які одночасно працюють у зміні;
  • робочі місця повинні бути розташовані на відстані не менше ніж 1 м від стіни з вікном, відстань між бічними поверхнями комп’ютерів має бути не меншою за 1,2 м;
  • відстань між тильною поверхнею одного комп’ютера та екраном іншого не повинна бути меншою 2,5 м;
  • прохід між рядами робочих місць має бути не меншим 1 м.

У приміщеннях з персональними комп’ютерами слід щоденно проводити вологе прибирання.

Також в цих приміщеннях повинні бути медичні аптечки першої допомоги та система автоматичної пожежної сигналізації з димовими пожежними сповіщувачами та переносними вуглекислотними вогнегасниками з розрахунку 2 шт. на кожні 20 кв. м площі приміщення. Підходи до засобів пожежогасіння повинні бути вільними.

Відносно вікон робоче місце повинно бути розміщено так, щоб природне світло було збоку, переважно з лівого, та забезпечувався коефіцієнт природної освітленості не нижче 1,5 %. Робоче місце, обладнане ПК, повинно бути розташоване так, щоб уникнути попадання в очі прямого світла. Джерела штучного світла рекомендується розташувати з обох сторін від екрану паралельно напрямку зору. Щоб уникнути світлових блисків від екрану, клавіатури, освітлювальних пристроїв, сонця, в напрямку очей необхідно застосовувати антиблискові сітки, спеціальні фільтри для екрану, захисні козирки, жалюзі на вікнах. Вікна приміщень повинні мати регулювальні пристрої для відкривання.

Це лише незначний перелік вимог до робочого місця з комп’ютером. А як відомо сьогодні робота всіх офісних працівників нероздільно пов’язана з комп’ютерами. А тому правил доведеться дотримуватися.

На практиці більшість роботодавців нехтують такими вимогами і це може призвести до негативних наслідків у вигляді санкцій.

Так відповідно до ст.41 Кодексу України про адміністративні правопорушення, порушення вимог законодавчих та інших нормативних актів про охорону праці тягне за собою накладення штрафу на працівників від 4 до 10 НМДГ (від 68 до 170 грн.) і на посадових осіб підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності – від 20 до 40 НМДГ (від 340 до 680 грн.).

Якщо ОСББ вирішило створити «офіс» лише для зберігання документів та проведення зборів правління то формально це не буде робочим місцем. З практики бухгалтер ОСББ часто працює віддалено «з дому», тай управителю будинку (якщо він є) не часто доводиться сидіти в офісі.

Тож створювати чи ні офіс ОСББ в техприміщенні варто добре обдумати. Адже законодавство висуває сурові обмеження до робочих місць, тому на думку Консультанта варто розглядати варіант роботи найманих працівників віддалено «з дому». А офіс ОСББ в техприміщенні розглядати як місце зустрічі членів правління ОСББ та зберігання документів і ТМЦ.

Василь Кропивницький,
незалежний консультант