Питання: які заходи впливу на незговірливих власників авто, що діють на власний розсуд при паркуванні на прибудинковій території та як правильно задокументувати такий факт, у разі виникнення спору?

Забороняти або дозволяти паркуватись на прибудинковій території має право виключно власник такої території, саме він може встановити правила та обмеження щодо використання прибудинкової території (земельної ділянки).

Щодо прибудинкової території, тобто земельної ділянки на якій розташований багатоповерховий будинок, то відповідно до  положень ч.2 ст. 382 Цивільного кодексу України та Закону України № 417-VIII «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14.05.2015р. ( далі – Закон № 417) вона відносяться до спільного майна багатоквартирного будинку.

В Законі № 417, наведено визначення терміну прибудинкова територія – територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку;

В Цивільному кодексі України зазначено: «Усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.» (ч.2 ст.382 ЦКУ)

Згідно з частиною 2 та 3 статті 42 Земельного кодексу (далі – ЗКУ) «Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.  Порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками.» крім того в п. г) ч. 2. статті 89 ЗКУ передбачено, що земельна ділянка може належати на праві спільної сумісної власності співвласникам багатоквартирного будинку.

Таким чином перше, що необхідно зробити, це оформити майнові права на прибудинкову територію, і вже потім можна оформлювати документи на облаштування прибудинкової території (встановлення парканів шлагбаумів тощо).

Але при цьому необхідно пам’ятати, що таке облаштування необхідно проводити дотримуючись встановлених вимог, та узгоджувати з органами місцевого самоврядування та державними органами.

Так наприклад відповідно до п.15.2.11. Рішення Київської міської ради від 25 грудня 2008 року № 1051/1051 «Про Правила благоустрою міста Києва» видача дозволів (ордерів) на порушення благоустрою у зв’язку з виконанням робіт по заміні вітрин, вікон, дверей; влаштування блокуючих пристроїв, шлагбаумів, штучних перешкод; влаштування декоративних огорож (висотою до 1,0 м); влаштуванню блокуючих пристроїв, шлагбаумів, штучних перешкод; встановленню кондиціонерів, супутникових антен, витяжок; влаштуванню дитячих майданчиків та спортивних майданчиків, майданчиків для відпочинку людей здійснюється виконавчими органами районних у м. Києві рад у порядку та на умовах, визначених розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Ви спитаєте чому, адже ми власники тому маємо право вирішувати, це дійсно так, але при цьому відповідно до ст.319 Цивільного Кодексу України «Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При цьому  Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.»

Тобто при встановленні обмежень для доступу на прибудинкову територію необхідно пам’ятати, що неможна ставити під загрозу право мешканців на свободу пересування, отримання медичної, протиаварійної та протипожежної охорони.

Тобто встановлення парканів, шлагбаумів не повинно перешкоджати вільному проїзду до приміщень будинку проїзду швидкої допомоги, пожежних машин тощо.

Забезпечення наявності проїздів чи смуг, придатних до проїзду пожежних машин, передбачено ДБН В.2.2-10-2001 “Заклади охорони здоров’я”, ДБН В 1.1-7-2002 “Пожежна безпека об’єктів будівництва”, ДБН В.2.2-15-2005 “Житлові будинки. Основні положення”.

Таким чином облаштування території теж необхідно оформити документально та узгодити зо всім необхідними органами, в першу чергу звернувшись до місцевої ради, якщо цього не зробити, паркани, шлагбауми будуть демонтовано.

Олена Жмуйданович,
юрист м. Київ